تبلیغات
فروشگاه آنلاین - گودی بیش از حد کمر چیست؟؟؟

گودی بیش از حد کمر چیست؟؟؟

پنجشنبه 17 اردیبهشت 1388  10:14 ق.ظ

نوع مطلب :

یكی از شایعترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات ، گودی بیش از حد كمر است .

بسیاری از ما علت كمردردهای خود را گودی بیش از حد كمر میدانیم.
این گودی بیش از حد چیست ؟
چرا بوجود می آید ؟
اصولا آیا كمر انحنائی دارد ؟
و..

در صورتیكه ستون فقرات را از نیمرخ نگاه كنید ، متوجه وجود یكسری فرو رفتگیها و برجستگیهائی در قسمتهای مختلف آن خواهید شد .
در حالت طبیعی فقرات گردن دارای یك انحنا ( تقعر )بسمت داخل ، فقرات پشتی انحنا بسمت خارج ( تحدب ) و ناحیه ی كمر انحنای رو به جلو ( تقعر ) میباشند.
بدلیل شباهت این انحنای كمر به نمای ظاهری لوردهای انگلیسی در زمان ایستادن ، اصطلاح لوردوز برای این حالت مورد استفاده قرار گرفته است !
وجود این انحناها برای ما نقشی بسیار مهم داشته و بسیاری از توانائی های ما در اثر همین برجستگیها و فرورفتگیها پدید می آید، و اصولا توانائی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناهاست !
میزان انحنای ستون فقرات در یك ناحیه ، بر سایر قسمتها نیز اثر گذاشته و میتواند آنها را تغییر دهد.
وقتی میزان انحنای كمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن میرسد برای نامیدن آن اصطلاحا از كلمه ی هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد كمر استفاده می كنیم





چرا گودی بیش از حد در كمر بوجود می آید؟
در حقیقت ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود كه سلامت و تعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می كند.
عدم تعادل در عضلات نامبرده ( یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آنها )، موجب پدید آمدن ناهنجاری هائی در شكل كلی ستون فقرات خواهد شد.
در این میان نقش عضلات شكمی ، بازكننده های مفصل پا به لگن ( همسترینگ ها و نیز عضله ی بزرگ پشت باسن ) در ایجاد هیپرلوردوزیس ، پر رنگ تر از سایر عضلات این ناحیه است.




برخی از علل گودی بیش از حد كمر :
از جمله علت های اصلی گودی بیش از حد كمر می توان به موارد زیر اشاره كرد :

آكندروپلازی :

این بیماری در حقیقت ارثی بوده و با اختلال در رشد و تكامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است.


التهاب دیسك كمر یا در اصطلاح علمی دیسكایتیس



كیفوزیس یا قوز بیش از حد ناحیه ی پشت :

در این حالت ستون فقرات كمر بطور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می گردد.


چاقی :

خصوصا بزرگی بیش از حد شكم و ضعف عضلات این ناحیه باعث كشیدگی بیش از حد ستون فقرات بسمت جلو و افزایش گودی كمر خواهد شد.


پوكی استخوان :

با تسهیل تغییر ارتفاع و شكل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود.


در رفتگی تدریجی مهر ه ها یا در اصطلاح علمی اسپوندیلولیستزیس :

این حالت اغلب در ناحیه ی كمر دیده می شود و با لغزش یا جابجائی مهره ها همرا است. این بیماران معمولا از كمر درد ، احساس جدا شدگی و لقی كمر ، گودی بیش از حد كمر و برجستگی باسن شكایت دارند.


ضعف عضلات شكمی در اثر علل مختل


آیا درست نشسته اید ؟
اغلب ما بدون اینكه خودمان آگاه باشیم ، در بسیاری اوقات روز با بد نشستن و استفاده ناصحیح از ستون فقراتمان به تخریب و پیری زودرس دامن میزنیم .

بسیاری از دردهای گردن ، كتف ، شانه ، كمر و... در اثر نا آگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن بوجود می آیند .

برای درست نشستن ، از یك صندلی مناسب بهره بگیرید .

این صندلی باید توانائی تغییر ارتفاع را داشته و همچنین پشتی آن نیز بتواند قابل تنظیم باشد تا فشار های وارده بر ناحیه پشت را كاهش دهد.
زانوهای شما باید همسطح مفصل لگنتان باشند.. سعی كنید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میز كار پرهیز نمائید.
در صورت نیاز برای حمایت كمرتان از یك بالشتك كوچك و مناسب بهره بگیرید.
حالا كه وضعیت سرو گردن را تنظیم كردید ، به پاهایتان توجه كنید ! كف پاها را صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یك زیر پائی مناسب استفاده كنید، و هیچگاه پاها را بصورت ضربدری قرار نداده ، و یا روی نوك پنجه نگه ندارید.

این كار از وارد شدن فشارهای بیش از حد بر مفاصل شما جلوگیری خواهد كرد.از جمع كردن پا زیر تنه خودداری كنید.
در صورتیكه با مونیتور كامپیوتر كار می كنید ، حداقل فاصله ی 25-75 سانتیمتر را ( بین چشم و صفحه )رعایت كنید .

برای این كار رعایت فاصله ای معادل طول بازو كفایت می كند.
بالای صفحه مونیتور باید در سطح چشم شما باشد، این كار حتی می تواند با استفاده از چند كتاب صورت گیرد !


چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و كاهش گودی بیش از حد كمر !
* در زمان نشستن ، كف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم كنید، و در صورت نیاز از یك بالشتك كوچك برای پر كردن فضای خالی پشت كمرتان استفاده كنید.




* وقتی ایستاده اید ، یك پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یك پله ، چهار پایه و یا هر چیز مشابه ( در سطحی كمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید ).این كار حمایت كمرتان را افزایش خواهد داد.


*بهترین حالت برای خوابیدن ، وضعیت صورت و شكم رو به بالاست ، در حالیكه بالشی زیر زانوها قرار گیرد ، اما در صورتی كه تمایل دارید بر روی شكم بخوابید حتما بالشی زیر شكم خود قرار دهید .




* توجه داشته باشید كه پوشیدن كفش های پاشنه بلند ، موجب افزایش گودی كمرتان خواهند شد.
* از تقویت عضلات شكم ، باسن و كمر غافل نباشید .


دکتر ظهرابی

نوشته شده توسط: | آخرین ویرایش:- | نظرات() 

Foot Pain
سه شنبه 17 مرداد 1396 05:46 ق.ظ
Hi would you mind stating which blog platform you're using?
I'm looking to start my own blog soon but I'm having a hard time
choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I'm looking for something unique.
P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask!
gilmaeblen.hatenablog.com
یکشنبه 8 مرداد 1396 09:10 ب.ظ
Great blog! Do you have any hints for aspiring writers?
I'm planning to start my own site soon but I'm a little lost on everything.
Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many options out there that I'm totally
overwhelmed .. Any tips? Kudos!
http://jackquelinescrudato.wordpress.com/
جمعه 30 تیر 1396 07:31 ق.ظ
Greetings from Colorado! I'm bored at work so I decided to browse your website
on my iphone during lunch break. I really like the knowledge you present here and can't wait to
take a look when I get home. I'm amazed at how fast your blog loaded on my phone ..

I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, awesome
blog!
foot pain heel
پنجشنبه 15 تیر 1396 01:43 ق.ظ
Hiya very cool blog!! Man .. Beautiful .. Wonderful .. I'll bookmark your blog and take the feeds also?
I am happy to seek out a lot of helpful info here within the publish, we need work
out more strategies on this regard, thank you for sharing.
. . . . .
agnusmincy.wordpress.com
شنبه 27 خرداد 1396 10:10 ق.ظ
Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?

I'm trying to find out if its a problem on my end or if it's
the blog. Any feedback would be greatly appreciated.
http://tommyesaid.wordpress.com
شنبه 30 اردیبهشت 1396 10:36 ب.ظ
I really like it when people come together and share views.
Great blog, stick with it!
http://suefugirly.jimdo.com
شنبه 23 اردیبهشت 1396 11:34 ق.ظ
Why viewers still make use of to read news papers when in this
technological globe the whole thing is presented on net?
BHW
شنبه 2 اردیبهشت 1396 05:51 ق.ظ
Thanks , I have just been searching for info approximately this topic for a while and yours is the greatest I've discovered
so far. But, what in regards to the conclusion? Are you certain in regards to the source?
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 10:30 ق.ظ
I needed to thank you for this excellent read!!
I absolutely enjoyed every little bit of it. I have
you saved as a favorite to check out new stuff you post…
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر