تبلیغات
فروشگاه آنلاین - راههای صرفه جویی در مصرف بنزین

راههای صرفه جویی در مصرف بنزین

جمعه 18 اردیبهشت 1388  01:10 ب.ظ

نوع مطلب :

مواردی که مطرح خواهند شد، صرفاً جهت پایین آوردن مصرف سوخت است و لزوماً نمی تواند بهترین راندمان را به همراه داشته باشد. هدف در اینجا کاهش مصرف سوخت با کمترین آسیب به خودرو می باشد و قطعاً اگر هدف پیروزی در یک مسابقه سرعت باشد برخی نکات حتی معکوس خواهند شد.

چک‌آپ و تیونینگ خودرو

1- تنظیم موتورو فیلرگیری؛ تنظیم موتور از مهمترین عوال مؤثر در کاهش مصرف بنزین است. پیشنهاد می شود ابتدا با نرم افزار ارائه شده توسط کمپانی سازنده خودرو تنظیم را انجام دهید و سپس از فردی متخصص بخواهید که برخی تنظیمات خاص را برای کاهش مصرف سوخت اعمال کند.

2-  تعویض فیلتر هوا؛ احتمالاً هر بار که به تعویض روغنی می روید به شما پیشنهاد می شود که فیلتر هوا و روغن خود را عوض کنید. تعویض فیلتر هوا آنقدرها هم ضرروری نیست اما توصیه می کنم از این پس حتماً آن پیشنهاد را قبول کنید که تاثیر قابل ملاحظه ای در میزان مصرف سوخت دارد.

3- شستشوی انژکتورها؛ هر شش ماه یک بار این کار را انجام دهید.
4- اطمینان از عملکرد صحیح شمع های موتور؛ به هنگام تنظیم موتور و با استفاده از نرم افزار "تست عملکرد موتور" شما می توانید عملکرد شمع ها را ارزیابی کنید.استفاده از شمع مناسب از اتلاف بنزین جلوگیری می کند. به طور متوسط هم هر بیست هزار کیلومتر باید شمعها تعویض شوند که برای اطمینان از عملکرد آنها بهتر است زودتر آنها را تعویض کنید.

5- اطمینان از عایق بندی اگزوز

6- همیشه باد لاستیک ها را کنترل کنید و آنها را تا بالاترین سطح مجاز پر باد کنید؛ میزان فشار مجاز باد لاستیک ها معمولاً در پشت درب صندوق عقب حک شده است.

7- تیونینگ خودرو با هدف کاهش مصرف خودرو؛ این کار تنها باید توسط متخصصین انجام شود چون تاثیر مستقیم بر کارائی خودرو دارد و نباید باعث ایجاد ضعفی خطرناک در خودرو شود. این کار می تواند با دستکاری سیستم سوخت رسانی یا اعمال تغیرات فیزیکی و یا با افزودن کیت های استاندارد باشد. با تیونینگ صحیح می توان هم قدرت موتور را افزایش داد و هم مصرف سوخت را کاهش داد. اگر خودروی شما 206 است واقعاً حیف است این کار را انجام ندهید چرا که برای 206 انواع کیت های استاندارد وجود دارد که قیمت های آنها هم مناسب است.

8- تعویض به موقع روغن موتور

9- میزان فرمان و بالانس چرخ. اگر فرمان شما میزان نباشد اصطکاک چرخها زیاد می شود و حرکت خودرو، بار بیشتری بر موتور تحمیل می کند. در صورتی که چرخ ها بالانس نباشند قسمتی از نیروی محرکه هدر می رود.

10- خودرو را تا حد ممکن سبک کنید؛ وسایل اضافی را از صندوق عقب بردارید.

 

رانندگی در شهر و جاده

1- از رانندگی با دورموتور بالا پرهیز کنید. این کار حتی تا 40% مصرف سوخت را افزایش می دهد.

2- "کم گاز" رانندگی کنید. سعی کنید پدال گاز را در یک سوم و حتی یک چهارم ارتفاع آن حفظ کنید.

3- بهتر است زودتر به دنده سبک تر بروید. این عمل را در سربالایی ها به هنگامی انجام دهید که دور موتور شما به کمی بیش از نصف limit line رسیده باشد؛ در سر پایینی ها به دور موتور توجه نکنید و تنها دنده را افزایش دهید(به دنده سبک تر بروید) و گاز را رها کنید(در سراشیبی های تند این کار خطرناک است). در کفی ها هنگامی که دور موتور نصف limit line است دنده را افزایش دهید. کمتر معکوس بکشید، با ترمز دور موتور را کاهش دهید بعد دنده را کاهش دهید. دقت کنید که افزایش دنده در سربالایی ها، وقتی دور موتور پایین است(کمتر از نصف limit line و بسته به شیب) به موتور آسیب می رساند.

4- به مسیر خوب نگاه کنید تا بتوانید از گاز دادن و ترمز کردن های ناگهانی اجتناب کنید. هر قدر یکنواخت تر حرکت کنید مصرف سوخت شما پایین تر خواهد بود.

5- کولر را خاموش کنید؛ کولر بار موتور را افزایش می دهد و همین باعث افزایش مصرف سوخت تا 20% می شود. در گرمای تابستان که گاهاً استفاده از کولر اجتناب ناپذیر است باید دریچه های هوای خودرو را ببندید و در سایه، کولر را چند دقیقه روشن بگذارید و سپس آن را خاموش کنید.

6- پشت چراغهای قرمز یا هر زمان دیگری که ممکن است توقف کامل داشته باشید خودرو را خاموش کنید. لازم به ذکر است که اگر توقف کوتاه است هزینه روشن و خاموش کردن خودرو بیش از روشن ماندن آن خواهد بود. مدت زمانی که خاموش کردن خودرو به صرفه است در خودروهای مختلف تفاوت می کند اما زمان آن میان 15 تا 60 ثانیه می باشد. بنابر این اگر توقفی بیش از یک دقیقه داشتید حتماً خودرو را خاموش کنید.

7- سعی کنید در سرعتهای بالای 50 کیلومتر در ساعت تا حد ممکن از مقاومت هوا بکاهید. مثلاً شیشه ها را پایین نکشید.

8- (در جاده مخصوصاً به هنگام سفر)در سرعتهای بالا و یکنواخت سعی کنید پشت یک خودروی دیگر حرکت کنید. این کار باعث می شود که مقاومت هوا به حداقل برسد. اما از آنجا که رفتار راننده جلویی قابل پیش بینی نیست این کار ممکن است خطرناک باشد و تنها به حرفه ای ها توصیه میشود. در انتخاب خودرو هم دقت کنید. اگر راننده جلویی ناشیانه حرکت کند ممکن است حتی مصرف سوخت شما را افزایش دهد. این یکی از تکنیک هایی است که در مسابقات هم مورد استفاده قرار می گیرد.

9- در انتخاب مسیر دقت کنید. لزوماً کوتاه ترین مسیر به صرفه ترین مسیر نیست. در صورتی که کوتاه ترین مسیر شما را وادار به توقف های پی در پی می کند یا ترافیک آن زیاد است، بهتر است مسیر دیگری را انتخاب کنید. (مسیری که به شما اجازه می دهد با دنده سبک، کم گاز و با سرعت یکنواخت حرکت کنید).

10- هر چه سرعت شما بالاتر باشد(تا حد مجاز!) و در دنده سبکتری حرکت کنید مصرف بنزین خودرو  کمتر خواهد بود(به نسبت مسافتی که طی می کنید). در هر دنده و سرعتی که حرکت می کنید، دو پارامتر "دورموتور پایین" و "حرکت کم گاز" را فراموش نکنید. برای خودرویی چون پیکان به هیچ وجه این نسخه تجویز نمی شود چون هر قدر سرعت بالاتر می رود مقاومت هوا هم بیشتر می شود و البته برای مکعبی مثل پیکان این اصلاً مناسب نیست. بهترین سرعت برای صرفه جویی در سوخت در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است.

 

کمی فرهنگ

1- سعی کنید دیگران را از مسیری که قصد سفر در آن را دارید مطلع کنید. اگر می توانید با همان میزان بنزین کارهای بیشتری را انجام دهید دریغ نکنید.

2- در سفرهای درون شهری لازم نیست حتماً تا مقصد را با خودروی شخصی بروید. مثلاً تا نزدیک ترین ایستگاه مترو با خودرو سفر کنید و در ادامه راه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

3- احتمالاً به خاطر سیاست های غلط دولت در نحوه سهمیه بندی مسافران درون شهری سرگردان خواهند شد پس اگر مجبور بودید برای کار خود از خودروی شخصی استفاده کنید حتماً دیگران را هم سوار کنید. لطفاً زنان هم خود را استثناء ندانند و دست کم زنان دیگر را سوار کنند. قبل از اینکه از بالا کسی بخواهد به ما توجه کند ما باید همدیگر را دوست داشته باشیم.

 

عمل کردن به توصیه های فوق کمی تمرین می خواهد ولی به تدریج به این نوع رانندگی هم عادت خواهید کرد اما اگر به توصیه ها عمل کنید شک نداشته باشید که مصرف بنزین شما به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

پی نوشت 1: جداً از گازسوز کردن خودرو خودداری کنید. موتورهای موجود در ایران همگی برای سوخت بنزینی طراحی شده اند و استفاده از هر سوخت دیگری به شدت به [همه جای] موتور آسیب وارد می کند. عمر مفید یک خودروی گاز سوز که موتور آن بنزینی است بیش از 100 هزار کیلومتر یا 5 سال نخواهد بود. گاز سوز کردن خودرو مانند این است که شما الکل به جای بنزین در باک بریزید؛ نمی دانم شاید روشن شود و کار کند اما یقیناً به موتور آسیب خواهد رساند. برای اطمینان از صحت گفته هایم کافیست با یک متخصص که با نحوه عملکرد موتور آشنایی کامل دارد مشورت کنید. برای همین هم بود که پیش از سهمیه بندی بنزین خودروهای دوگانه سوز قیمت پایین تری داشتند و برای همین است که کارخانه پژو اجازه نصب سیستم گاز را در مدل 206 به ایران نمی دهد(حتی در فرم صندوق دار). خودروی گازسوز تنها زمانی کارایی خواهد داشت که موتور بر اساس سوخت گازی طراحی شده باشد. نمونه این خودروها در کانادا و در چند کشور دیگر موجود است اما انحصار خودروسازان داخلی و تحریمها مانع از آن شده که چنین موتورهایی در ایران داشته باشیم. ظاهراً ایران خودرو تا به حال چند میلیارد تومان جهت طراحی موتور پایه گاز سوز هزینه کرده است اما هنوز در حد طرح باقی مانده است. در نهایت اکیداً توصیه می کنم که از گاز سوز کردن خودرو منصرف شوید.

پی نوشت 2: بهترین خودرو در شرایط فعلی که بنزین جیره بندی شده است پژو 206 است و نه حتی ماتیز و ام-وی-ام. دلیلش هم اینست که 206 هم مصرف پایینی دارد و هم قدرت و شتاب بالا. از طرفی به راحتی می توان آن را تیون کرد به نحوی که حتی بدون افت قدرت(و حتی با افزایش قدرت) مصرف آن کمتر هم بشود. بعید می دانم با یک 206 استاندارد حتی با جیره 3 لیتر در روز(با رعایت نکاتی که ذکر شد) با کمبود بنزین مواجه شوید. با رعایت نکات ذکر شده شما می توانید مصرف بنزین خود را در حد 6 لیتر در هر 100 کیلومتر نگه دارید. که در واقع در هر روز اجازه 50 کیلومتر رانندگی خواهید داشت. با بدترین رانندگی هم با همان 206 استاندارد روزی 30 کیلومتر می توانید حرکت کنید.کافی نیست؟! البته شنیده ام که یکی از موتورهای هیبرید تویوتا هم وارد ایران شده که اگر پول خریدنش را دارید ارزش فکر کردن دارد. ماتیز و ام-وی- ام را هم هر دو قدرت، شتاب و امنیت کمی دارند و از همه مهمتر اینکه تولید هر دو خودرو در ایران متوقف شده(ماتیز که سالهاست تولید نمی شود و کرمان خودرو، تولید کننده ام-وی-ام هم ورشکست شده است) و در واقع خدمات پشتیبانی لازم برای این خودروها وجود نخواهد داشت.

نوشته شده توسط: | آخرین ویرایش:- | نظرات() 

Can better posture make you taller?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:20 ق.ظ
My spouse and I stumbled over here by a different website and thought I may as well check things out.
I like what I see so i am just following you. Look forward to finding out about your
web page again.
How long does Achilles tendonitis last for?
پنجشنبه 12 مرداد 1396 05:55 ق.ظ
Hey! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this
website? I'm getting fed up of Wordpress because I've had problems with hackers
and I'm looking at alternatives for another platform.
I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.
What causes pain in the Achilles tendon?
جمعه 6 مرداد 1396 11:37 ب.ظ
Hey There. I found your weblog the usage of msn. That is an extremely neatly written article.
I will be sure to bookmark it and return to learn more of your useful information. Thanks for the post.
I'll definitely return.
http://vernitawitchey.hatenablog.com
چهارشنبه 28 تیر 1396 09:28 ب.ظ
This is a topic which is near to my heart... Many thanks!
Where are your contact details though?
groovyprosperit7.soup.io
پنجشنبه 22 تیر 1396 11:41 ق.ظ
I've been surfing online more than 3 hours today,
yet I never found any interesting article like yours.
It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made good content
as you did, the web will be much more useful than ever before.
normanzzzvqvmwva.over-blog.com
سه شنبه 2 خرداد 1396 07:47 ب.ظ
It's very trouble-free to find out any matter on web as compared to books, as I found this piece
of writing at this web page.
BHW
شنبه 2 اردیبهشت 1396 06:05 ب.ظ
Do you have a spam problem on this blog; I also am a blogger, and I was curious about your
situation; we have developed some nice procedures and
we are looking to swap methods with other folks, be sure to shoot me an email if interested.
BHW
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:47 ق.ظ
I do not even understand how I finished up right here, but I believed this
post used to be good. I do not realize who you are however definitely you are
going to a famous blogger when you aren't already.
Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر